torsdag 17 oktober 2013

Tävlingsinriktad

Visst. Det är jättebra o ha en vinnarskalle så att säga. Att vilja tävla inom allt och då vinna varje gång.
Men är det så bra som föräldrer?
Barnen blir ju oftast som sina föräldrar.
Vi kan ta mig själv som exempel, mamma till fyra barn och den äldsta håller på med både fotboll och friidrott.
Den ena av tvillingpojkarna har fått testa friidrott han också och nästa vecka ska båda tvillingpojkarna få följa med.
Jag har lite den iställningen att de ska ha ROLIGT.
Och så länge de gör sitt bästa så är de vinnare i mina ögon.
Jag kan bli lite uppeldad när äldsta har fotbollsmatcher men då brukar jag plugga in lurar och lyssna på lite musik samtidigt och då lugnar jag ner mig.
Men ibland ser jag mig omkring och lyssnar på andra föräldrar och man ser och hör på en gång vilka föräldrar som är väldigt tävlingsinriktade och det är riktigt LÄSKIGT...
Det är fint att ni kommer och hejjar på era barn, det är fint att ni offrar några timmar i erat liv.
Men det är FAN inte fint när ni står o skriker o svär och kallar motståndarlagen för diverse saker, eller när ni kallar ungdomsdomaren för en hel del nedvärderande grejer. Det känns inte okej när ni skäller ut era barn för att de inte vann just den gången.

Gör om, gör rätt....

Barnen är bara små en gång och låt de då ha riktigt roligt. Allvaret hinner ifatt dom, jag lovar.
De lär sig att vilja vinna utan att ni skäller, gormar och tvingar....

★Carola★

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar